Gedichtenwedstrijd Vriezenveense Revue

Gepubliceerd op: 9 februari 2024 10:29

Theatergroep STROEF organiseert samen met Bibliotheek Twenterand een gedichtenwedstrijd. Het thema van de gedichtenwedstrijd is “Vriezenveen”. De gedichtenwedstrijd wordt georganiseerd in het kader van de Dialectmaand (maart). Het winnende gedicht wordt voorgedragen tijdens de Vriezenveense Revue.

In het najaar van 2024 voert Theatergroep STROEF de Vriezenveense Revue op.
Dit is een avondvullende voorstelling met verschillende sketches, live muziek en dans, geheel in het teken van Vriezenveen. Onderdeel van het programma van de revue is de voordracht van een gedicht. Hoewel er tekstschrijvers bezig zijn voor de sketches, vindt STROEF dat verhalen die direct uit de Vriezenveense samenleving komen niet in de revue mogen ontbreken. “De Vriezenveense Revue moet iets van én voor heel Vriezenveen worden. Dat is onze insteek. Een gedicht over Vriezenveen is een mooie aanvulling op het programma wat we nu hebben. Zeker als dit een stukje dialect bevat.”, aldus Charon Wessels van Theatergroep STROEF.

“Voor deze gedichtenwedstrijd hebben wij de samenwerking met de bibliotheek gezocht. Zij organiseren en verbinden allerlei activiteiten tijdens de Dialectmaand, en deze wedstrijd past daar mooi bij. Voorwaarde voor de gedichtenwedstrijd is namelijk dat het gedicht in het dialect is geschreven.
Dus in het Vjeans of gewoon in het plat, maar net wat iemand zelf het beste ligt. We willen niet op voorhand al een grote groep dichters uitsluiten omdat
ze geen Vjeans kunnen.”

Het winnende gedicht wordt – onder muzikale begeleiding van accordeonist Mijnt Roosien - door één van de spelers van Theatergroep STROEF voorgedragen. Naast de voordracht ontvangt de winnende dichter ook 2 vrijkaartjes voor één van de voorstellingsavonden.

Spelregels

De spelregels voor de gedichtenwedstrijd op een rijtje:

- Het gedicht gaat over Vriezenveen (bijvoorbeeld over: Vriezenveen van toen, Vriezenveen van nu, belangrijke gebeurtenis(sen), bekende Vriezenvener(s), het Vjeans, etc.)
- Het gedicht is in dialect (plat of Vjeans) geschreven
- De dichter gaat akkoord met eventuele voordracht tijdens de Vriezenveense Revue

Gedichten kunnen tussen 1 januari en 1 maart 2024 per email worden ingezonden naar info@theatergroepstroef.nl.
Vragen over de gedichtenwedstrijd óf over de Vriezeneense Revue kunnen ook via dit emailadres worden gesteld.
De prijsuitreiking is op donderdag 7 maart 2024, om 20.00 in de Bibliotheek in Vriezenveen.